I år är det 100 år sedan Henry Sonnenberg bildade sitt företag i Tyskland och lade grunden till Luxaflex och modern solskyddsteknik. I dag är vi på NIBO en viktig partner till Luxaflex i Uppsala. Men allt höll på att ta slut redan under 1930-talet.

Året var 1919 och i Düsseldorf i Tyskland bestämde sig den unge affärsmannen Henry Sonnenberg för att starta ett företag som sålde verktyg. Med tiden skulle han också bygga en fabrik och börja med egen verktygstillverkning. Men det var oroliga tider i Tyskland. När Adolf Hitler blev rikskansler 1933 förstod judiske Henry Sonnenberg att han skulle kunna råka illa ut om han stannade kvar. I 150 järnvägsvagnar fraktade han över hela sin fabrik till Rotterdam i Holland. När Tyskland invaderade landet sju år senare var det dags att fly igen, till USA. Det berättas faktiskt att han grävde ned hela fabriken i jorden i hopp om att han någon gång skulle återvända.

Vi på Nibo fascineras av Henry Sonnenbergs öde och av de omständigheter som under 1940-talet skulle göra denne till en pionjär inom solskyddstekniken. Då vår familj är från Grekland, där det var militärdiktatur från 1967-1974, har vi även erfarenheter av vad en diktatur kan göra med ett land.

När Sonnenberg återvände till Europa 1946 använde han det betydligt mindre judiskklingande namnet Douglas. Han hade slagit ihop sig med affärsmannen Joe Hunter och eftersom båda hade tillverkat aluminiumdetaljer åt den amerikanska krigsindustrin började de så småningom att började konstruera persienner av tunna aluminiumplattor under varumärket Hunter Douglas. 1951 gjorde Luxaflexpersiennerna entré på marknaden och deras elegans i kombination med hur praktiska de var gjorde att det blev en succé. Luxaflex brukar ofta kallas för solskyddens Rolls Royce.

När vi på NIBO startade vår verksamhet i mitten av 1990-talet och letade efter en kvalitetssäker produkt att sälja var samtidigt Luxaflex på jakt efter pålitliga återförsäljare i Sverige. Vi träffades och upptäckte att vi hade mycket gemensamt. Vi är båda familjeföretag och vill att den familjära känslan ska genomsyra kontakten med våra kunder. Och vi känner båda ett ansvar för det vi säljer.

Våra certifierade solskyddstekniker tycker att det är en förmån att få arbeta med just Luxaflex och deras satsning på motoriserade smarta solskydd. Kvaliteten på Luxaflex tillsammans med vår kompetens gör att kunder vågar lyssna på oss och lita på våra råd. Det känns också väldigt tryggt att kunna erbjuda kunder fem års garanti.

Mer läsning